قائمة المدونات الإلكترونية

الأحد، أغسطس 31، 2014

رد على قصيدة ( مغرور ولكن) للشاعره مرفت حموده




كتبت هذه الكلمات للرد على قصيده (( مغرور.. ولكن!!!! )) للشاعره القديره الاستاذه/مرفت حموده


=================


مغرور.. ولكن!!!!
............

مش قادر ترضى غرورك
وتقول طول عمرى أنا جنبك
مش قادر ترمى الهمسة
وتقول لى ده نبضى فى قلبك
مش قادر لما أقولك
أنا عمرى ماكنت أهواك
تجرى وتشيل الرهبة
وتقول لى أنا كلى معاك
آه أنا خايفة انى أغامر
لكن جوايا الرغبة
أقتل جوايا الخوف
وأدخل جواك وأشوف
الحب أزاى بيعيش
وبيكبر ولا ماليش
أنى أتدّخل فى حياتك
ابعد وبلاش ماتجيش
دى الغربة فى قلبى كلام
رافض يطلع للنور
عاشق صمته لا بينام
ولا حتى ف يوم حيغور
وأهى عيشة وبس خلاص
راح أعيشها وباخلاص
أنا أصلى عشقت الغربة
وعشقت بعاد الناس
==========
==========
محمود السخيلى
(( أنــا مش مغــــــرور ))
==========
انــا عمـــرى مــايــوم اتغـــــر
ولا افـكـــر أأســـى عليكـــى
انتـــى النسمه البقيـــــالى
دنــا عمــرى ملك ايديكــــى
حتى اسألى عنى عنيكى
راح تفتــن ع اللـى قلبــــى
وتقـــولـك عنــــى كـــــــلام
كنــت بداريـــــه واخبــــــــى
فـ الغربــــه أنا شـوفـــت ألام
قلــــت اتحملهــــا لوحــــدى
ولا تشيلى الهم فـ بعدى
لكن انتى سبقتــــى الوقت
ونسيتــــى خلاص الوعـــــد
وعشقتـــى بعـــاد الـنـــاس
لو كونتى صبرتـــى شويـــه
كونتـــى شوفتــــى الحنيـه
كلهـــــا رقــــــه وأحســــاس
لكـن إتنـى نسيتى خــلاص
فضلتى عليا الغربه
وعشقتى بعاد الناس
ونا عايش مع أحذانى
أتمنى رجوعك تانى
لكن انتى أسيتى خلاص
=========
محمود السخيلى
6/3/2014