قائمة المدونات الإلكترونية

الثلاثاء، فبراير 23، 2010

أبو العربى وامن الدوله

كنت ف يوم قاعد ع القهوه

سمعت اتنين بيقولو ف سيا سه

قلت اتكلم انا وياهم

منا فهلوى تكتكه ورياسه

وهات ياكلام ع ا لحكم بتاعنا

وحكى ورغى وكتر غلاسه

وحرب وضرب صواريخ ومدافع

واغتيالات زعماء ورئاسه

ولسه هكمل تانى كلامى

والتنين قاعدين قدامى

واحد منهم قام كتفنى

والتانى راح كمم عينى

وخدونى ف تاكسى وركبنى

على فين معرفشى مودينى

ودخلت ف مبنى ماشوفتوش

وكلام كتير ما فهمتوش

والتنين كانو امن ف دوله

وانا مبسوط لسماعهم ليا

دخلت اوضه عتمه لوحدى

ودخل تانى واحد بعدى

جاب كشاف راح ضاربه ف وشى

ودا كان مين واللهى معرفشى

وهات يا سؤال وجواب مش عارف

يمكن الخبط والله انا خايف

وشحط ورايا طويل كان واقف

ايده على كتفى ليه مش عارف

وكل سؤال وجواب يدينى

ضرب ونغز كده مخلينى

متلخبط ومندى جبينى

وهو اللى مشتت تفكيرى

م الاخر خت الترييحه

م الباشه وتانى بتلفيحه

كان مالى ومال الناس ديا

منا كنت ف حالى ولا بيا

لسياسه ولا غلاسه انا مالى

من يومها وانا ماشى ف حالى

ولا عنت حاشر نفسى ف حاجه

ولا اتفلسف بعبط وسزاجه

من يومها وغويت الكوره

وف شارعى دى لعبتى مشهوره

وانا حريف وخبير معروف

ف الكوره ولا حج ضيوف

لو ما مصدق تعالا وشوف

كفايه كدا كتر خيركم

انا مشكور جدا منكم

وهحكيلكو حكايتى مع الكوره

دى حكايه جميله ومأثوره

بس انتم كدا ردو عليا

وانا اكتبها الحلقه الجايه


===========

مع تحياتى

محمود السخيلى

s@meh_415

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.